CONQUEST_ BEZ LAGÓW

bez-nazwy-1

W tym artykule dowiesz się, co zrobić, żeby Resource Pack Conquest_ zadziałał nawet na słabych komputerach, ale najpierw…

(Pamiętajcie, że nie mogę opublikować tu gotowej paczki ze względu na prawa autorskie)

Jak to jest, że paczka tekstur tak laguje?

Podstawowa paczka tekstur uzbrojona jest głównie w pliki graficzne, które pokrywają w grze bloki, przedmioty, postacie i otaczający nas świat np. niebo, kolorystyka liści etc. To w rzeczywistości bardzo dużo tekstur, ale nadal nie wiele przy ilości, jaką zawiera Resource Pack Conquest_.

Podczas kiedy podstawowe tekstury zapewniają nam tylko podstawowe możliwości, Conquest_ oferuje zdecydowanie więcej.

  • Podstawowe tekstury świata
  • Animowane tekstury
  • Losowe tekstury jednego bloku
  • MetaDaty (więcej o MetaDatach)
  • Tekstury zależne od biomu
  • Połączone tekstury
  • Nowe dźwięki i muzyka
  • Nowa czcionka
  • Wparcie dla innych modów
  • Modele 3D
  • Alternatywne tekstury

Jeden blok może mieć kilkanaście tekstur w zależności od tego, z ilu powyższych opcji korzysta. Przykładowo skała może mieć 20 losowych tekstur gołej skały,15 MetaDat, kilkanaście tekstur uzależnionych od biomów, w których występuje, kilkanaście tekstur z opcją połączenia, a nawet opcję animacji.

Przeglądając ilość tekstur dla danego bloku można naprawdę się przerazić. Z Conquest_’a można by było zrobić kilka innych pełnych paczek zasobów.

W tej chwili powinniście być już świadomi nie tylko ogromu możliwości tej paczki, ale też ogromu jej wagi. Niby są to małe tekstury bo w końcu tylko 32x, ale paczka waży nawet ponad 80mb. Jest tak duża, że trzeba rozpakować ją z pliku .zip, żeby wczytanie jej przez grę było w ogóle możliwe. Słabsze komputery niestety wymiękają, ale właśnie po to powstał ten artykuł. Przejdźmy do rzeczy.

Co zrobić, żeby Conquest_ działał lepiej? 

[sociallocker id=”237″]

Wyobraź sobie przeładowaną ciężarówkę o małej mocy, która musi uciągnąć kilkanaście ton towaru. Tak samo jest z twoim komputerem. Pamięć RAM ma swoją moc, którą tekstury Conquest_ pożerają bez litości. Coś w końcu musi wczytać te wszystkie tekstury i opcje dodatkowe. Ale gdyby tak wyrzucić połowę zbędnego ładunku z ciężarówki, ta zacznie jechać trochę szybciej.

Z Conquest_’a można wyrzucić naprawdę dużo, żeby nadal był Conquest_’em i zostawił jeszcze miejsce dla szaderów, czy innych modyfikacji. Wszystko jest kwestią potrzeb każdego z Was. 

Jeżeli chcecie wykorzystać pełną paletę możliwości tej paczki, to ten artykuł Was nie dotyczy. Jeżeli jednak chcieli byście grać na tych teksturach i jesteście gotowi pójść na kompromis, to zachęcam Was do dalszej lektury.

Jak odchudzić paczkę tekstur?

Sprawa odchudzenia paczki jest naprawdę banalna, a może dodać Wam nawet kilkadziesiąt klatek na sekundę. W moim przypadku przy użyciu dobrych szaderów, wymagającego generatora świata, który swoje pożerał i innych modów, był to skok z 20 do 45-55 fps’ów. 

W tym momencie musicie uświadomić sobie, że będziecie musieli zrezygnować z dodatków Conquest_’a, aby odzyskać fps’y. Pytanie tylko, ile chcecie oddać za te fps’y. Ja oddam większość opcji w tym właśnie poradniku.

  1. Pobieramy Conquest_ na wersję Minecraft, która nas interesuje. W moim przypadku jest to wersja na Minecraft 1.8, która przed wypakowaniem waży 80,1mb, a po wypakowaniu zajmuje 126mb na dysku. Paczka zawiera niemalże 15 tyś. plików! screenshot_1
  2. Nas interesuje wersja wypakowana do folderu. Otwieramy ją i przystępujemy do odchudzania paczki. Usuwamy zaznaczone na obrazku foldery. Do działania paczki są kompletnie nie potrzebne, a zajmują ogromną przestrzeń i zawierają ogromną ilość plików, które zaśmiecają pamięć. screenshot_2
  3. W folderze „assets” usuwamy folder „bettergrassandleaves” screenshot_3
  4. Otwieramy folder minecraft (w folderze „assets”) i usuwamy zaznaczone na zdjęciu foldery screenshot_4
  5. Folder „blockstates” zawiera dodatkowe opcje bloków, które również nie są potrzebne do poprawnego działania paczki. Kasujemy. screenshot_5
  6. W folderze „mcpatcher” zaczyna się batalia z plikami. Może ona być łatwa i prosta, kiedy nie bierzemy ofiar. Może też być bardziej skomplikowana, gdy chcemy zostawić jakieś opcje tej paczki. Ja polecam zostawić tylko opcje liści i trawy, żeby nie wyglądały dziwnie, a reszty pozbyć się. W folderze „anim” zostawiamy tylko pliki trawy, dymu i ognia. screenshot_6
  7. W folderze „mcpatcher/ctm” trafiamy na foldery zawierające opcje połączonych tekstur. Znajdują się tam foldery danych bloków, a w nich tekstury i pliki właściwości. Usuwając same pliki .properties z tych folderów wyłączamy opcję połączonych tekstur danego bloku. Dla nas to jednak za mało, więc będziemy usuwać wszystko, lecz zostawimy foldery z teksturami, które nie popsują nam wyglądu gry, czyli np. trawa, skała, ziemia etc. Tutaj panuje styl dowolny w zależności od Waszych potrzeb. Ja jednak usunę wszystko, co zbędne i zostawię to, co musi zostać. Zaznaczone pliki wyrzucamy. screenshot_7
  8. Mamy tutaj foldery zbiorowe takie jak „hard_materials”, „wooden_stuff” itp. Są to foldery  – kategorie, które zawierają więcej folderów z blokami np. z tego samego materiału. Drewniane elementy zostawiamy, kamienne i organiczne też. Ogólnie podłoże lepiej zostawić dla odpowiedniego wyglądu mapy. W „organic_and_soft_material” zostawiamy wszystko co dotyczy podłoża. Usuwamy co zaznaczone. Gołe pliki poniżej zostawiamy, gdyż w większości są to rośliny. screenshot_8
  9.  W folderze „mcpatcher” usuwamy foldery „font”, „mob” i (jeżeli korzystacie z szaderów) „sky”. screenshot_10
  10. W folderze „textures” usuwamy folder „alt”. Zawiera on alternatywne tekstury i tylko zawala miejsce. screenshot_11
  11. Na koniec w folderze „blocks” usuwamy w pierwszej kolejności pliki dodatku Better Foliage, czyli wszystko to, co najbardziej może przeszkadzać i lagować grę. Kilka z nich zostawiłem dlatego, że ciekawie poprawiają wygląd mapy. screenshot_12
  12. Poniżej w tym samym folderze odnajdujemy jeszcze pliki graficzne liści, jak na zdjęciu poniżej i też je usuwamy. screenshot_13

 

W tej chiwli możemy odpalić minecraft i dla porównania włączyć grę zarówno na oryginalnej paczce jak i na przerobionej. Wiadomo, że nie dysponujemy już mega wielką ilością opcji, ale za to odzyskaliśmy kilkadziesiąt klatek na sekundę i możemy doinstalować więcej modów, włączyć szadery, czy po prostu cieszyć się płynniejszą grą.

screenshot_15

screenshot_14

 

Paczka po przebudowie wczytuje się dwa, trzy razy szybciej. Zajmuje kilkadziesiąt mb mniej, a ilość plików to nieco ponad 9 tyś.

screenshot_16

 

Na koniec polecam przeczytać jeszcze artykuł o MetaDatach, gdzie również opisałem jak zyskać więcej pamięci w grze. [/sociallocker]